امروزه تیرچه پیش تنیده مورد استقبال بسیاری از سازندگان قرار گرفته است. تیرچه های پیش تنیده بسته به کاربری و طولی که دارند تعداد وایرهای متفاوتی نیز دارند. در این مقاله میخواهیم عوامل تاثیرگذار بر روی تعداد وایرهای بکار رفته در تیرچه های پیش تنیده را توضیح دهیم.
تیرچه های پیش تنیده قابلیت اجرا با یونولیت، بلوک های سیمانی، بلوک های سفالی و قالب های جدید چند بار مصرف به نام لایت فرم را دارند. همانطور که می دانیم در تولید تیرچه های پیش تنیده از وایرها جهت بالا بردن مقاومت آنها و پوشش ضعف بتن در مقابل نیروهای فشاری استفاده شده است که تعداد این وایرها به اندازه طول تیرچه ها و نوع کاربری آنها بستگی دارد.
در سازه های مسکونی که بار زنده وارد شده به سقف ها تاحد معمول میباشد تعداد وایر ها در حد استاندارد و با توجه به اندازه طول تیرچه ها میباشد، اما استفاده این سازه پیش تنیده در پارکینگ و یا پلهایی که بارهای وارده به آنها بسیار زیاد است مستلزم بالا بردن مقاومت تیرچه می باشد که این امر با افزایش تعداد وایرها در داخل تیرچه ها امکان پذیر میباشد. لازم به ذکز است که حداکثر دهانه مجاز برای تیرچه حدود ۱۲ متر می باشد. ارتفاع یونولیت ها میز خود یکی از عوامل تاثیر گذار بر تعداد وایر های بکار رفته می باشد، همانطور که می دانید تیرچه ها ارتفاع ثابتی دارند و ارتفاع استاندارد یونولیت های به کار رفته در داخل آنها حدود ۲۵ سانتیمتر مربع می باشد ، استفاده از یونولیت با ارتفاع کمتر در این تیرچه ها منجر به کاهش ضخامت سقف شده و در نتیجه مقاومت آن نیز کاهش می یابد ازین رو جهت تامین مقاومت مورد نیاز برای سازه باید تعداد وایرهای به کار رفته در تیرچه را افزایش داد.
استفاده از میلگردهای حرارتی جهت بتن ریزی
یکی از اقداماتی که در جهت جلوگیری از ترک خوردگی بتن در تیرچه های مختلف صورت می گیرد استفاده از فولاد در آن و مسلح کردن بتن می باشد. ازین رو میلگردهای حرارتی حدود ۸ تا ۱۰ سانتیمتر را بر روی سازه در طول و عرض آن قرار میدهند و عمل بتن ریزی را بر روی تیرچه انجام می دهند. در تیرچه های معمولی این میلگردها در بالای تیرچه ها قرار میگیرند به همین دلیل معمولاً آنها را به خود تیرچه می بندند که البته این کار از نظر مهندسی غیر قابل قبول می باشد. در تیرچه های پیش تنیده نیز جهت هنگام بتن ریزی (حدود ۵ سانتی متر بر روی یونولیت باید از بتن پر شود ) از این میلگردها استفاده میکنند اما به جای بستن میلگردها به خود تیرچه ها آنها را در جهات دیگر می بندند که این یکی از تفاوت های تیرچه پیش تنیده با سایر تیرچه ها بوده که از نظر فنی مورد تایید میباشد.